Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, class 'PMProGateway_Zarinpal' not found in /home/h235097/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
تجزیه تحلیل داده ها - آکادمی هوش برنا

تجزیه تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل داده‌ها تجزیه و تحلیل داده‌ها یک فرایند پاکسازی، تغییر شکل و مدل‌سازی داده‌ها به منظور کشف اطلاعات ضروری برای تصمیم‌گیری در کسب‌وکار شاست. هدف از تجزیه و تحلیل داده‌ها استخراج اطلاعات مفید از داده‌ها و بهبود فرایند تصمیم‌گیری براساس تحلیل داده است. تصمیم‌گیری‌های روزمره براساس آن‌چه در گذشته اتفاق افتاده است یا آن‌چه در آینده پیش خواهد آمد، نمونه ساده‌ای از تحلیل داده‌ها توسط خود ماست. تجربیات گذشته یا رویاهای آینده مانند داده‌هایی هستند که برای تصمیم‌گیری از آن‌ها استفاده می‌کنیم.
تعداد جلسات :

15جلسه

تعداد دانشجویان :

60

ویدیو معرفی
وضعیت فعلی
ثبت‌نام نشده
قیمت
1,300,000 تومان
شروع کنید

تحلیل داده چیست؟
تحلیل داده فرایند استفاده منظم از روش‌های آماری یا منطقی یا ترکیب آن‌ها برای توصیف، تصویرسازی، جمع‌آوری و ارزیابی داده‌ها است. به عبارت دیگر، تجزیه و تحلیل داده‌ها فرایندی است که به روش‌ها و تکنیک‌های استفاده از داده‌های خام و استخراج اطلاعات متکی است. از این اطلاعات برای اهداف اصلی کسب‌وکار و تبدیل معیارها، حقایق و ارقام به ابتکارهایی برای بهبود، استفاده می‌شود.

روش‌های مختلفی برای تحلیل داده وجود دارد که عمدتاً بر اساس دو حوزه اصلی انجام می‌شود: روش‌های تحلیل داده‌های کمی و روش‌های تحلیل داده در تحقیقات کیفی.

شناخت تکنیک‌های مختلف تحلیل داده و روش‌های کمی و کیفی به تلاش شما برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جهت می‌دهد. علاوه بر این، با استفاده از آن‌ها می‌توانید یک گزارش تحلیلی جامع تهیه کنید.

تجزیه و تحلیل داده‌ها
تجزیه و تحلیل داده‌ ها یک فرایند پاکسازی، تغییر شکل و مدل‌سازی داده‌ها به منظور کشف اطلاعات ضروری برای تصمیم‌گیری در کسب‌وکار است. هدف از تجزیه و تحلیل داده‌ها استخراج اطلاعات مفید از داده‌ها و بهبود فرایند تصمیم‌گیری براساس تحلیل داده است.

دوره آموزش تجزیه و تحلیل داده ها هوش برنا یکی از بهترین دوره ها برای این ابزار برنامه نویسی به حساب می آید. که در  15جلسه آموزشی، توسط استاد مینا قزوینی ارایه شده است،این دوره در SpotPlayer برگزار میشود.

تصمیم‌گیری‌های روزمره براساس آن‌چه در گذشته اتفاق افتاده است یا آن‌چه در آینده پیش خواهد آمد، نمونه ساده‌ای از تحلیل داده‌ها توسط خود ماست. تجربیات گذشته یا رویاهای آینده مانند داده‌هایی هستند که برای تصمیم‌گیری از آن‌ها استفاده می‌کنیم. این فرایند در حالت بسیار پیشرفته‌تر و برای اهداف مرتبط با سازمان همان تحلیل داده است

چرا تحلیل داده برای کسب‌وکار ضروری است؟

گاهی اوقات لازم است برای رشد کسب‌وکار خود و حتی برای بهتر کردن زندگی شخصی، دست از تلاش بردارید و تنها به تجزیه و تحلیل بپردازید.

اگر کسب‌وکار شما رشد نمی‌کند، پس باید به گذشته نگاه کنید و اشتباهاتتان را بپذیرید. سپس برنامه‌ای تنظیم کنید تا از ارتکاب مجدد آن‌ها دوری کنید. حتی اگر کسب‌وکارتان در حال رشد است، پس باید به دنبال پیشرفت بیشتر و بیشتر در آن باشید. تنها کاری که در این موقعیت باید انجام دهید، این است که داده‌های کسب‌وکار و فرایند‌های تجاری خود را تحلیل کنید.

بهترین ابزارها و نرم افزارهای تحلیل داده کدامند؟

ابزارهای تحلیل داده پردازش داده‌ها، تجزیه و تحلیل روابط و هم‌بستگی بین مجموعه داده‌ها را برای کاربران آسان‌تر می‌کنند. این ابزارها همچنین به شناسایی الگوها و روندهای تفسیر کمک می‌کنند. بهترین ابزارهای مورد استفاده برای تحلیل داده‌ها عبارتند از:

برنامه نویسی R
MATLAB
JAVA
SQL
Python
نرم افزار SPSS
Elasticsearch
Lumify
Apache SAMOA
Plotly
Spark
Splice Machine
Talend
Skytree
Microsoft HDInsight
Xplenty

 

انواع تحلیل داده ها کدامند؟

انواع مختلفی از تکنیک‌های تجزیه و تحلیل داده بر اساس نوع کسب‌وکار و فناوری وجود دارد. با این حال، عمده‌ترین روش‌های تحلیل داده ها عبارتند اند:

تحلیل متنی
از تحلیل متنی با عناون «داده کاوی» هم یاد می‌شود. تحلیل متنی یکی از روش‌های تجزیه و تحلیل داده برای کشف الگویی در مجموعه‌های داده‌های بزرگ است که با استفاده از پایگاه داده یا ابزارهای داده کاوی انجام می‌شود. این نوع تحلیل برای تبدیل داده‌های خام به اطلاعات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزارهای هوش تجاری در بازار وجود دارد که برای تصمیم‌های استراتژیک کسب‌وکاری استفاده می‌شود. به طور کلی، تحلیل متنی راهی برای استخراج و بررسی داده‌ها، استنتاج الگوها و در نهایت تفسیر داده‌ها ارائه می‌دهد.

  • تحلیل آماری

تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از داده‌های گذشته به صورت داشبورد، آن‌چه که اتفاق افتاده است را نشان می‌دهد. تحلیل آماری شامل جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، تفسیر، ارائه و مدل‌سازی داده‌ها است. این نوع تحلیل مجموعه‌ای از داده‌ها یا نمونه‌ای از آن‌ها را تحلیل می‌کند. تحلیل آماری شامل دو دسته است: تحلیل توصیفی و تحلیل استنباطی.

تحلیل توصیفی داده‌های کامل یا نمونه‌ای از داده‌های عددی خلاصه شده را تحلیل می‌کند. این مدل میانگین و انحراف را برای داده‌های پیوسته و درصد و فراوانی را برای داده‌های گسسته نشان می‌دهد.

تحلیل استنباطی نمونه‌ای از داده‌های کامل را تجزیه و تحلیل می‌کند. در این نوع تحلیل، با انتخاب نمونه‌های مختلف می‌توانید از داده‌های مشابه، نتیجه‌گیری‌های مختلفی به دست آورید.

  • تحلیل تشخیصی
    تجزیه و تحلیل تشخیصی با پاسخ به «چرا این اتفاق افتاد؟» به تشخیص یک وضعیت خاص می‌پردازد. این نوع تحلیل برای شناسایی الگوهای رفتاری داده‌ها مفید است. اگر مشکل جدیدی در روند کسب‌وکار شما وجود دارد، می‌توانید با استفاده از این تحلیل، الگوهای مشابه آن مشکل را پیدا کنید و برای حل مشکلات جدید، آن الگوها را به کار بگیرید.
  • تحلیل پیش بینی

تجزیه و تحلیل پیش بینی با استفاده از داده‌های قبلی به پیش‌بینی وقایع آینده پرداخته و «آنچه احتمال وقوع دارد» را نشان می‌دهد. این تجزیه و تحلیل بر اساس داده‌های فعلی یا گذشته‌، پیش بینی نتایج آینده را انجام می‌دهد. پیش بینی فقط یک برآورد است. صحت آن به میزان دقت اطلاعات شما و میزان کاوش در آنها بستگی دارد.

  • تحلیل تجویزی
    تجزیه و تحلیل تجویزی تمام اطلاعات به دست آمده از انواع تحلیل‌های قبلی را ترکیب می‌کند. بیشتر شرکت‌های داده‌محور از تجزیه و تحلیل تجویزی استفاده می‌کنند؛ چرا که تحلیل‌های پیش بینی و توصیفی برای بهبود عملکرد داده کافی نیست. این شرکت‌ها براساس شرایط و مشکلات فعلی، داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و تصمیم‌گیری می‌کنند.